راهنما:فهرست

From Wikispecies
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Help:Contents and the translation is 97% complete.


ویکی‌گونه فهرستی آزاد از گونه‌ها است که با ویکی‌پدیا که دانشنامه‌ای آزاد است ارتباط تنگاتنگی دارد. ویکی‌گونه توسط کاربرانش نوشته می‌شود. مقاله‌های زیر دارای راهنمایی و اطلاعاتی در مورد خواندن، نوشتن و همکاری در این تلاش این سایت است.

این صفحه نشانه‌گذاری اصلی ویرایش ویکی را پوشش می دهد. اگر قبلاً با نشانه‌گذاری ویکی آشنایی دارید می توانید مستقیماً به این آدرس بروید: راهنما: ویکی‌گونه عمومی.

آموزش

آیا می‌خواهید به ویکی‌گونه کمک کنید؟ در اینجا ما آموزش اقتباسی از ویکی‌پدیا ارائه می‌دهیم، زیرا می‌خواهیم به شما نشان دهیم چگونه می‌توانید صفحه‌های وب ویکی‌پدیا را نیز ویرایش کنید.

ویکی‌گونه فهرستی از گونه‌ها است که به‌طور مشترک ویرایش می‌شود و شما می‌توانید در آن کمک کنید. این مجموعه از صفحه‌ها، مهارت‌ها و دانش پایه‌ای را که برای شروع کمک به ما در ساخت این پروژه نیاز دارید، به شما ارائه می‌دهند.

در هر صفحه در مورد ویژگی مفید نرم‌افزار ویکی، بخشی از سبک و راهنمای محتوا، اطلاعات مربوط به انجمن ویکی‌گونه یا سیاست‌ها و قراردادهای مهم ویکی‌گونه بحث خواهد شد.

بخاطر داشته باشید که این یک آموزش است، نه یک صفحه سیاست دقیق یا یک کتابچهٔ راهنمای گسترده. اگر جزئیات بیشتری می‌خواهید، در سراسر این آموزش پیوندهایی به صفحه‌های ویکی‌پدیا با جزئیات بیشتر وجود دارد.

همچنین پیوند‌هایی برای فضاهایی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید آموخته‌های خود را تمرین کنید. از این فرصت استفاده کنید تا همه چیز را امتحان و بازی کنید. اگر در این مناطق کاری آزمایشی انجام دهید، هیچ کس ناراحت نخواهد شد، بنابراین بازی کنید و ببینید چه کاری می‌توانید انجام دهید.

توجه: محل پیوندهای یادشده در آموزش تصور می کنند که شما از پوستهٔ پیش‌فرض استفاده می‌کنید. اگر به عنوان کاربر ثبت نام شده وارد سیستم شده‌اید و ترجیحات پیش‌فرض خود را تغییر داده‌اید، ممکن است در مکان‌های دیگری باشند.

ویرایش صفحات

ما با ابتدایی‌ترین ویژگی ویکی شروع خواهیم کرد: ویرایش. به استثنای تعداد بسیار کمی از صفحه‌های محافظت شده، هر صفحه ویکی دارای پیوندی در بالا است که می‌گوید «ویرایش». این پیوند به شما اجازه می‌دهد دقیقا همان کاری را که می‌گوید انجام دهید - صفحه‌ای که به آن نگاه می‌کنید را ویرایش کنید. سایت‌هایی نظیر این که هر کسی می‌تواند هر چیزی را ویرایش کند به نام ویکی شناخته می‌شوند.

امتحان کنید! در یک پنجرهٔ جدید، گودال ماسه‌بازی ویکی‌گونه را باز کنید و سپس روی «ویرایش این صفحه» کلیک کنید. کد منبع آن صفحه را مشاهده خواهید کرد. چیزی موثر یا سرگرم‌کننده بنویسید، یا فقط سلام کنید. سپس آن را ذخیره کنید و ببینید چه کاری انجام داده‌اید.

پیش‌نمایش

یک ویژگی مهم برای شروع استفاده اکنون «پیش‌نمایش» است که به شما امکان می‌دهد بعد از ویرایش، حتی قبل از ذخیره، شکل صفحه را ببینید. سعی کنید در گودال ماسه‌بازی ویرایش کنید، سپس روی دکمهٔ پیش‌نمایش کلیک کنید. همهٔ ما اشتباه می‌کنیم و این به شما اجازه می‌دهد که فورا آن‌ها را بیابید. اگر شما عادت به استفاده از پیش‌نمایش قبل از ذخیره داشته باشید، شما خودتان و دیگر ویراستاران را به دردسر خواهید انداخت. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا تغییر در قالب را بدون تغییر در نوشتار انجام دهید تا زمانی که راضی شوید.

این امر به‌ویژه اگر فکر می‌کنید ویرایش‌های دیگری در صفحه انجام می‌دهید بسیار مهم است. بهتر است فقط یک بار ذخیره کنید، تا تاریخچه صفحه منظم بماند. ذخیره‌سازی کمتر نیز روشی برای جلوگیری از تعارض‌ها ویرایشی است که وقتی دو ویرایشگر سعی می‌کنند همزمان یک صفحه را تغییر دهند، رخ می‌دهد. با این حال، وقتی مقدار زیادی متن را تغییر می‌دهید، باید این کار را در مراحل پی‌درپی انجام دهید (برای نمونه هر بار یک بند) تا دیگران بتوانند ویرایش‌های شما را با آسانی بیشتری دنبال کنند.

ویرایش‌های جزئی

اگر به‌عنوان کاربر ثبت‌شده وارد سامانه شوید، می‌توانید با علامت زدن جعبهٔ مناسب پیش از ذخیره، ویرایش را به‌عنوان «ویرایش جزئی» علامت‌گذاری کنید. این برای نشان دادن اساسی نبودن ویرایش شما به دیگران استفاده می‌شود. هیچ دستورالعمل سختگیرانه‌ای در مورد زمان انجام این کار وجود ندارد، اما مطمئناً اصلاح‌های املایی و تغییرهای جزئی در قالب مانند افزودن فاصله یا پیوند ویکی ویرایش جزئی هستند. به عبارت دیگر، تغییر در ارائه به‌طور کلی جزئی است، اما تغییر در محتوا نه. در صورت تردید، جعبه را علامت‌گذاری نکنید.

خلاصه ویرایش

قبل از اینکه «ذخیره» را بزنید، روش خوبی است که خلاصه‌ای از تغییر(ها) خود را در جعبه خلاصه بین پنجره ویرایش و دکمه‌های ذخیره و پیش‌نمایش وارد کنید. کاملاً مختصر باشد. برای نمونه اگر شما فقط «اشتباه تایپی» را وارد کنید، دیگران می‌دانند که شما اصلاح املا یا علائم نگارشی جزئی یا یک تغییر کوچک دیگر را انجام داده‌اید.

سبک‌های‌ قلم و عنوان‌گذاری‌ها

پررنگ و ایتالیک

وقتی در حال نوشتن متن هستید، این کار به توابع متفاوتی نسبت به پردازنده کلمات عادی نیاز دارد.

ویکی می‌تواند برخی از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال را بپذیرد، اما اکثر افراد از زبان نشانه‌گذاری داخلی ویکی استفاده می‌کنند که برای آسانی ویرایش طراحی شده‌است. پر استفاده‌ترین برچسب‌های ویکی پررنگ و ایتالیک هستند. پررنگ و ایتالیک کردن با احاطه کردن یک کلمه یا عبارت با چندین اپوستروف انجام می‌شود:

  • ''ایتالیک'' به عنوان ایتالیک. (۲ اپوستروف)
  • '''پررنگ''' به عنوان پررنگ. (۳ اپوستروف)
  • '''''پررنگ ایتالیک''''' به عنوان پررنگ ایتالیک. (۵ = ۲ + ۳ اپوستروف)

سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها

عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها راهی آسان برای بهبود سازماندهی مقاله هستند. اگر می‌توانید دو یا چند موضوع مجزا را مورد بحث قرار دهید، می‌توانید مقاله خود را با درج عنوان برای هر بخش جدا کنید.

عنوان‌ها می‌توانند به این صورت ایجاد شوند:

  • ==عنوان بخش== (۲ علامت مساوی)
  • ===عنوان زیربخش ۱=== (۳ علامت مساوی)
  • ====عنوان زیربخش ۳ ==== (۴ علامت مساوی)

اگر مقاله‌ای حداقل دارای سه عنوان باشد، فهرست مطالب به طور خودکار تولید می‌شود. سعی کنید یک عنوان در گودال ماسه بازی ایجاد کنید. به‌طور خودکار به فهرست مطالب صفحه اضافه خواهد شد.

پیوندهای درونی

یکی از مواردی که باعث می‌شود ویکی‌گونه در ترکیب با ویکی‌پدیا مفید و اعتیاد آور باشد، لیست متقابل گسترده توسط پیوندهای درونی است. این پیوندها که به آسانی ایجاد می‌شوند به کاربران امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به مقاله‌ای را که می‌خوانند، می‌دهند.

هنگام پیوند دادن

ساده‌ترین راه برای یادگیری زمان پیوند، دیدن مقاله‌های ویکی‌گونه و تقلید از آنچه آنها انجام می‌دهند است. اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا پیوند ایجاد کنید یا خیر، فکر کنید «اگر بخواهم این مطلب را بخوانم، آیا پیروی از این پیوند برای من مفید است؟»

چگونگی پیوند دادن

وقتی می‌خواهید پیوندی به صفحه دیگری از ویکی‌گونه (با نام ویکی‌پیوند) ایجاد کنید، باید آن را در پرانتزهای مربع دوتایی قرار دهید، مانند این:

[[Article X]]

برای نمونه، اگر می‌خواهید پیوندی مثلاً با صفحه Wikispecies:Contributing to Wikispecies ایجاد کنید، این موارد عبارتند از:

[[Wikispecies:Contributing to Wikispecies]]

همچنین به یاد داشته باشید که در ویکی‌گونه پیوندها به طور خودکار ایجاد می‌شوند، بنابراین اگر در اطراف یک کلمه براکت های دوتایی قرار دهید، این یک پیوند می‌شود و به همین دلیل باید در مورد ابهام زدایی‌ها مراقب باشید.

اگر می‌خواهید در لینک مقاله متنی غیر از عنوان مقاله نشان داده شود، نخست باید خط عمودی یا خط تقسیم‌کننده «|» (SHIFT + BACKSLASH در بیشتر صفحه‌کلیدها) و سپس متن جایگزین را اضافه کنید.

برای نمونه، اگر بخواهید پیوندی به نمونه بالا ایجاد کنید، اما بخواهید «متن من» را بنویسید، آن را به صورت زیر باید نوشت:

برای دیدن مقاله، [[Article X|متن من]]...

به نظر می رسد:

برای مشاهده مقاله، متن من.

اما به "Article X" پیوند می‌دهد.

پایان‌های جایگزین

وقتی می‌خواهید از جمع عنوان مقاله (یا هر پسوند دیگری) برای پیوند استفاده کنید، می‌توانید حروف اضافی را مستقیماً خارج از براکت‌های مربع دوتایی اضافه کنید.

برای نمونه، شما می‌نویسید:

پستانداران دریایی مانند [[دلفین]]‌ها...
Intercontinental [[ship]]ping...

It would appear as linked references.

وبگاه‌های مرتبط

ویکی‌گونه یکی از چندین پروژه بنیاد ویکی‌مدیا است. ویکی‌پدیا دارای مقاله‌های نثری در موضوع‌هایی است که دانشنامه‌ای در نظر گرفته می‌شوند (همراه با برخی از موضوع‌هایی که به معمولا در یک کتاب دیگر می‌توان یافت).

هر مقاله‌ای که به سادگی یک کلمه یا عبارت کوتاه را همانطور که در فرهنگ لغت معمولی می یابید تعریف می‌شود و نمی‌تواند همانند یک دانشنامه گسترش یابد، باید در پروژه خواهر ویکی‌پدیا یعنی ویکی‌واژه وارد شود، همچنین یک پایگاه داده مشترک قابل خواندن از طریق ماشین به نام ویکی‌داده وجود دارد که پروژه‌ها می‌توانند برای بازیابی داده‌ها از آنجا اقدام کنند و پروژه‌ای برای جمع آوری تصاویر دارای مجوز آزاد به نام Commons به آن دسترسی داشته باشند.

برای مشاهده لیست تمام پروژه‌های مرتبط، به فهرست کامل پروژه‌های ویکی‌مدیا مراجعه کنید. رایج‌ترین پیوندها در راهنمای الگو لیست خواهند شد.

به جای کل URL، می‌توانید از یک پیوند ویکی مشابه پیوند معمولی ویکی‌پونه اما با پیشوند ویژه استفاده کنید. برای نمونه،

[[wiktionary:fa:خانه]] یا [[wikt:fa:خانه]]

به تعریف ویکی‌واژه از واژهٔ «خانه» متصل خواهد شد. در مقاله خود چنین به نظر می‌رسد:

wiktionary:fa:خانه یا wikt:fa:خانه

شما می‌توانید با اضافه کردن خط عمودی « | » بخش «wiktionary:» را پنهان کنید:

[[wikt:fa:خانه|]]

همانطور که در بالا توضیح داده شد، نتیجه این است که:

خانه

پروژه‌های دیگر نیز راه‌های میان‌بر مشابهی دارند:

In special cases interlanguage links to the different language editions of Wikipedia can be added using the language abbreviation, for example "en:" or "nl:" for links to the English and Dutch Wikipedias, respectively. It can also be done by putting "w:" before a link, which will result in a link to the English Wikipedia. However please note that manually adding links to any Wikipedia is generally not recommended, since such links will be automatically added and served by Wikidata anyway. (Interwiki links added by Wikidata will not be visible in the actual code of a page, but will still be available in the lefthand-side submenu labelled "In Wikipedia". Since there is no point in having duplicate links on a page, manually added Wikipedia-links are likely to be removed.)

پیوند به بیرون

اگر می‌خواهید به سایتی خارج از پروژه‌های ویکی‌مدیا پیوند دهید، تقریباً همیشه باید تحت عنوان « پیوند به بیرون» در انتهای مقاله قرار گیرد.

ساده‌ترین راه برای ایجاد یک پیوند این است که به سادگی یک نوع نشانی اینترنتی کامل برای صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک دهید تایپ کنید. اگر می‌خواهید به گوگل لینک بدهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است:

https://www.google.com/

ویکی به طور خودکار این متن را به عنوان یک پیوند در نظر می‌گیرد (همانطور که با URL بالا انجام شده‌است) و آدرس وب خام، از جمله قسمت «http://» را نمایش می‌دهد. در عمل، این قالب را زیاد نخواهید دید، زیرا URL های خام زشت هستند و معمولاً هیچ سرنخی از اینکه «واقعاً» سایت چیست نیستند.

برای اینکه پیوند چیزی غیر از URL نمایش دهد، از یک براکت مربع در هر انتها استفاده کنید. اگر می خواهید پیوندی به گوگل ایجاد کنید، تایپ کنید:

[https://www.google.com/]

این پیوند را به عنوان یک عدد در پرانتز نشان می‌دهد، مانند این: [۱]. این قالب بیشتر برای استناد به منابع درون مقاله استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد یک پاورقی است‌، بنابراین بهتر است فقط از آن برای نمونه استفاده کنید (برای نمونه، دنبال یک نقل قول مستقیم یا بیانیه‌ای که به منبع نیاز دارد). از این کاربرد خودداری کنید: «طبق [۲]، آخرین ماه کامل هزاره دوم در 11 دسامبر 2000 اتفاق افتاد.»

اگر می‌خواهید پیوند با متنی که مشخص کرده‌اید نمایان شود، پس از جدا کردن آدرس با استفاده از فاصله (نه خط عمودی)، عنوان دیگری اضافه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید پیوند به‌صورت موتور جستجوی گوگل ظاهر شود، فقط تایپ کنید:

[https://www.google.com/ موتور جستجوی گوگل]

توجه: استفاده از نویسه‌های خاص مانند خط عمودی (|) در URL پیوند باعث از بین رفتن پیوند می‌شود. با این حال، HTTP توانایی تعیین هر کاراکتر در یک URL را به عنوان معادل هگزادسیمال برابر با نمایش ASCII آن فراهم می‌کند، بنابراین می‌توانید برای نمونه، به جای کاراکتر خط عمودی، %7C را بنویسید.

وقتی در زیر عنوان «پیوند به بیرون» قرار می گیرند، پیوندها باید در قالب فهرست گلوله‌ای لیست شوند:

==پیوند به بیرون==
*[https://example.example/ وبگاه]
Contents General Wikispecies